30 Mart 2024

Holden' in Külkedileri

Ankara Devlet Tiyatroları -Büyük Oyunu
1 Perde - 1 saat 15 dakika
Yazan Abdullah Öztürk
Yöneten Aclan Büyüktürkoğlu
OYUNCULAR:
Kukla Kıvanç Değirmenci
Aylin Begüm Sarp
Yukarıdaki Kadın Yağmur Evin
OYUNUN KONUSU
Yaşamın, zorlukların ve baskıların yarattığı travma sonucu kuklalaşan bir beden…
Ruhunda yaşadığı acıları, zihninde oluşturduğu karakterlerle oyunlar oynayarak ifade eden bir adam.
Kadınların, erkeklerin toplum içinde karşılaştıkları zorlukları sembolik fotoğraflarla, şarkı, dans ve göndermelerle anlatan bir oyun…




Temsili 10 Şubat 2024' de Şinasi Sahnesi' nde izledim. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarında (TCDD) çalışan ve Devlet Tiyatrolarının düzenlediği, “Cumhuriyet'in 100. Yılında Kadın” konulu oyun yazma yarışmasında Abdullah Öztürk, “Holden’in Külkedileri” ile birincilik ödülünü kazanmış. Oyun ADT tarafından 3 kişilik tek perde 70 dakika olarak 2022-2023 sezonunda izleyicisi ile buluşmuş. 
Yazarımızı merak ettim biraz :)
1986 yılında Sivas'ta dünyaya gelen Abdullah Öztürk, 2010 yılında Erciyes Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü'nden, 2021 yılında da Ankara Üniversitesi DTCF Tiyatro /Dramatik Yazarlık Bölümü'nden mezun oldu. Halen Demiryolu Modernizasyon Dairesi Başkanlığında görev yapan Abdullah Öztürk'ün “Mengene" isimli oyunu “2020 Ulusal Tiyatro Sahne Eseri Yarışması"nda, “Son İstasyon" isimli oyunu “14. Aydın Üstüntaş Geleneksel Oyun Yazma Yarışması"nda, “Son Tekme" isimli oyunu da “2020 Suat Taşer Kısa Oyun Yarışması"nda ödüle layık görülmüştü.

 

Oyun; geçmişten bugüne kadın oyuncu olmak, eril toplum düzeninde kadın kimliği ile var olmak, baskılara karşı mücadele etmek gibi sosyal mesajların yanı sıra kişisel korkular ile yüzleşebilmek, hayatta yaşanmamışlığın pişmanlığına yer vermemek gibi psikolojik mesajları da barındıran ve isteklerini gerçekleştirememiş insanların kuklalaşmış yaşamlarına değinen eleştirel bir metin. 
Hikaye oyuncu olmak isteyen Aylin' in (Begüm Sarp) baba baskısından kaçarak bir depoya saklanması ana akışı üzerinden Türk tiyatro tarihinin ilk kadın oyuncuları olan Papazköprülü Amelya (Türk tiyatro tarihinde sahne aldığı bilinen ilk kadın olan Kadriye Hanım özgürce tiyatro yapabilmek adına gittiği şehirlerde kendini Papazköprülü Amelya olarak tanıtırmış) ve Türk kadın tiyatro tarihinde sembol bir isim olan Afife Jale' nin öykülerine değinerek geçmişe bir köprü atıyor. 
Oyunculuk performansı açısından oldukça zorlayıcı bir metin ve kurgu olduğunu düşünüyorum. Begüm Sarp, Yağmur Evin ve Bahadır Akarsu çok güç bir görevin üstesinden gelmeye çalışmışlar. Müzikli özellikle solo şarkılı sahnelerde salonda kalabilmekte zorlandığımı söylemeliyim. Oyuncu seçiminde buna dikkat edilmesi gerekirdi. Temsil reji yorumu olarak da biraz deneysel tiyatro tarzında farklı bir çalışma olmuş. Metin ilerleyişi çok kopuk, yazar iki mesleğini birlikte kullanmaya çalışmış gibi. Repliklerde kelimeleri kopuk ve heceleyerek söylemek çok iyi bir fikir olmamış.  Sonuç olarak harika bir amaç ile yola çıkılmış, oyunculuk anlamında çok emek verilmiş olsa da ben oyun ile tam olarak bütünleşebildiğimi söyleyemem. Oyunu sevenler çok fazla, yine de izlemenizi tavsiye ederim. 
Alkışı bol olsun, tiyatro her zaman bizimle olsun...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

haydi söyle :)