17 Eylül 2024

Haydi Karına Koş - L'avare Tiyatro&Bistro

Ray Cooney’nin yazdığı, Alper Yahşi ve Rasim Sevim’in yönettikleri bu müthiş komedi, ‘Haydi Karına Koş’;TiyatroMuz’un 25. yılında sahneye geliyor. (TiyatroMuz: 2001 yılında Antalya'da kurulan amatör tiyatro topluluğu ve organizasyon şirketi. Oyun sahnelemenin yanı sıra özellikle çeşitli organizasyonlarda yaptıkları çeşitli sahne sanatları, doğaçlama tiyatro, tiyatro sporu vb gibi aktivitelerle gündeme gelen, misyonlarını "etkinliklerden sonra tüm konukların mutlu bir tebessümle ayrılabilmesi, düşüncelerini sanat ve eğlence ile birleştirebilmek" olarak benimseyen oluşum.)

Kahkahaya ve eğlenceye doyacağınız bir akşama hazır mısınız? Ray Cooney’in kaleminden çıkan ve dünya çapında milyonları güldüren “Run For Your Wife” (Haydi Karına Koş), sıradan bir adamın sıra dışı maceralarını konu alıyor.

“Haydi Karına Koş”, sizi aldatma, yalan ve komedinin iç içe geçtiği bir dünyaya davet ediyor. Londra’nın sevimli taksicisi John’un bu iki dünyayı bir arada tutma çabası, kesinlikle izlemeye değer. Bu efsanevi komedi, tiyatro sahnesinde can buluyor ve sizleri de bu eğlenceli serüvenin bir parçası olmaya davet ediyor. Biletler şimdi satışta! Unutulmaz bir tiyatro deneyimi yaşamak için yerinizi hemen ayırtın. İki evlilik, bir taksici ve sayısız kahkaha… Bu eşsiz deneyimi kaçırmayın! Biletler tükenmeden yerinizi ayırtın ve unutulmaz bir akşamda yerinizi alın.
Etkinliği 16 Eylül akşamı L'avare Sokak' ta izledim. Uzun zamandır aklımda olan ve görmeyi çok istediğim bir yerdi.  Önce biraz L'avara dan bahsedelim:
L'avara Moliere’in ünlü oyunu Cimri' nin orijinal adı. Kurucusu ise Alper Yahşi: Alper Yahşi, “L’avare’ı kurma sebebimiz ülkemizde, sahne sanatlarında sürdürülebilir bir proje yaratmaktı. Sanatçıların ekonomik olarak çok zorlandığı, üretimde, sahne bulmakta sorunlar yaşadığı bir dönemde bu fikri gerçekleştirmek çok önemliydi. Bunun için de bir başka sanat dalı olarak düşündüğümüz gastronomiyle sahneyi birleştiren, misafirlerin 5 duyusuna hitap edecek restoranlar tasarladık” diyor bir röportajında. 

L’avare Sahne & Sokak konsepti bir pilot projeymiş  ve 2016 senesinde kurmuşlar. “Dekor olarak rahat bir bistro görünümünde, içerideyse gizlenmiş bir kapıdan geçerek, kendinizi bir anda 18’inci yüzyıl Fransız dekorunda butik bir sahnede buluyorsunuz.” L’avare Sokak’ın hemen L’avare Sahne’nin yanında açılan ikinci proje olduğunu söyleyen Yahşi, L’avare Sahne’ye gösterilen yoğun ilgi sebebiyle bu konsepti oluşturduklarını anlatırken; buranın, 20’nci yüzyıl başları Paris’te bir sokakta zaman geçiriyor atmosferini verdiğini söylüyor. L’avare Alice’in 2022 yılında açıldığını belirten Alper Yahşi, “Adından da anlaşılacağı gibi Alice in Wonderland temasında açılan fantastik bir ‘Dinner Theatre’ oldu” diyor Ahmet Yahşi röportajın devamında.
Ben L'avara Sokak' a gittim. Giriş kısmı ve ön kısım kafe olarak tasarlanmış, iç kısma ise mini bir sahne kurulmuş. 50 kişi kadar bir izleyici kapasitesine sahip olduğunu sanıyorum. İzleyiciler kafede bir şeyler yedikten sonra içecekleri ile koltuklara geçebiliyorlar. Öncesinde ne oyun kastı ile ilgili bir bilgi ne de mekana dair görsel bulabildim internette. Kendi sitelerinde yer alan afiş ve açıklamayı ekleyebildim. Ve benim çektiğim iki kare fotoğraf var.

Oyun Ray Cooney’in ünlü bir vodvili. John iki farklı semtte iki farklı kadınla (Barbara-Mary)evlenip iki farklı hayat yaşıyor. Taksi şoförü olması ve yaptığı zaman çizelgesine titizlikle uyması nedeni ile kurduğu düzeni rahatça devam ettirebiliyor. Ta ki bir olaya karışıp, hastanede ifade vermesi gerekene kadar. Yanlış evin adresini verip iki ayrı semtin komiserleri iki ayrı olay dosyası açıp araştırmaya başlayınca işler hafiften sarpa sarıyor. Üst kattaki işsiz komşu Stanley ve diğer evdeki gay üst komşunun olaylara müdahil olması işleri biraz karıştırsa da, John ve ona yardım etmek isteyen Stanley' in tek ayak üstünde uydurduğu onlarca yalan sonucunda işler iyice içinden çıkılmaz bir hal alıyor.


Komedi unsurlarının çok yüksek olduğu bir oyundu. Argo ve +18 espirilerin sıklıkla kullanıldığını da söyleyebilirim. Ben baya güldüm ama tabi ruh haline ve beklentiye göre her beğeniye hitap etmeyebilir. Oyunculuklarda profesyonel duran sadece yaşlı komiserin performansıydı. Ben Mary canlandırmasını yapan oyuncuyu daha başarılı buldum. Oyuncuların isimlerine maalesef ulaşamadım.


Yeni Tiyatro Dergisi jürisi, 2023-2024 tiyatro sezonunu için yönetmenlere bazı ödüller de vermiş:
Ümit Özhan (Haydi Karına Koş) – L’avare
Yönetmenlik Özel Ödülü (Komedi)
Alper Yahşi (Haydi Karına Koş) – L’avare
En İyi Yönetmen (Müzikal)

Sezona alternatif bir açılış yaptım. Oyuna gittiğim için gayet mutluyum ve şimdi L'avara Alice' teki bir gösteriyi görebilmeyi istiyorum.

İyi ki farklı işler yapan cesur girişimciler var.
Yaşasın tiyatro :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

haydi söyle :)