11 Eylül 2024

İçerdekiler - Eskişehir Büyükşehir Belediyesi

İÇERDEKİLER- EBB
2 Perde / 2 Saat
13 yaş ve üzeri için uygundur
Yazan: Melih Cevdet ANDAY
Yöneten: Mert KIRLAK
Müzik: Ali EYİDOĞAN
Dekor Tasarım: Aylin ÖNEN, Alp ATEŞ
Işık Tasarım: Mustafa KALA
Dramaturg: Şafak ÖZEN

OYNAYANLAR
Komiser: Sinan DEMİRER, Tutuklu: Emre BASALAK, Kız: Özlem BAYKARA

Konusu: Oyun, iktidar bağımlılığı, hukukun ihlali, kişi dokunulmazlığı gibi sorunları sorgularken, insanın zor gücü karşısındaki direncine, özgürlük tutkusuna ve dürtülerine kadar uzanan psikolojik anlatımı yüksek, dramatik bir hikâyeyi sahneye taşıyor.

Her ne kadar yazıyı epey geciktirsem de geçtiğimiz sezonun son oyunu; 7 Mayıs' ta  Şinasi Sahnesi' nde izlediğim Eskişehir Büyükşehir Belediyesi' nin İçeridekiler adlı oyunuydu. Melih Cevdet Anday' ın kaleme aldığı bu oyunun aynı adlı sinema filminin de mevcut olduğunu ekleyelim.

Eserin türü psikolojik, tek mekanda geçiyor, mekan ise bir komiser odası. Bir komiserin öğretmen olan bir tutukluyu sorguladığına şahit oluyoruz. Öğretmenin 345 gündür usulsüz bir şekilde tutuklu olduğunu, sorgusunun sürdüğünü anlıyoruz. Ondan yapmadığını iddia ettiği suçlarla dolu bir ifade tutanağını imzalaması ve işbirlikçilerinin isimlerini söylemesi isteniyor. Komiser hem iyi polis hem de kötü polis. Sorgu esnasında ruh halleri sürekli değişiyor ikisinin de. Psikolojik gerilim komiserin bu başarısız sorgulamaya son verebilmek adına tutukluya eşi ile yalnız geçirebileceği bir 45 dakika vadetmesi ile başlıyor. Tutuklu komisere tam olarak güvenmese de bu iyiliği kabul ediyor. İlk perde oyunculuklarında komiser rolü ile Sinan Demirer, tutuklu canlandırması ile Emre Basala oldukça inandırıcı ve başarılılardı.

İkinci perde komiserin odadan çıkıp, tutuklunun eşinin odaya girmesi ile başlıyor. Öğretmen hemen sarılıyor eşi olarak düşündüğü kadına ancak eşinin rahatsızlığı nedeni ile gelemediğini, onun yerine baldızının ziyarete geldiğini görüyor. Sonrası tam bir psikolojik kaos. Tutuklu eşi ile birlikte yapmayı planladığı isteklerini baldızı üzerinden gerçekleştirmek istiyor, hatta bu yönde baskı kurup, çirkinleşmeye başlıyor. Burada ikili arasında sözüm ona bir ahlak sorgulaması yaşanıyor. Baldız ha ikna oldu olacak derken neyse ki süre bitiyor. Ve tekrar komiser içeri giriyor. Bu noktada baldız canlandırması ile Özlem Baykara' nın oyunculuk anlamında biraz geride kaldığını söyleyebilirim.

Ben metinden hiç hoşlanmadım. Cinsellik konusunda erkeklerin üzerine giydirilmeye çalışılan acizliği besleyen destekleyen yapımları sevemiyorum. Cinsellik bu kadar kontrol edilemez bir şey değil, olmamalı.

Eskişehir Devlet Tiyatrosunu ve yaptığı işlerin çoğunu seviyorum. Ekibi tebrik ediyorum. Ankara' ya yine gelin...

Yaşasın sezon başlıyor :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

haydi söyle :)