13 Nisan 2019

Kapan(Sleuth)

KAPAN (SLEUTH) | ANKARA DT - 2 perde | 1 saat 45 dakika
Yazan : ANTHONY SHAFFER | Çeviren : GÖKSEL KORTAY | Yöneten : GÖKHAN KOCAOĞLU
KONU:Andrew Wyke, asil beyinler için polisiye romanlar yazan soylu bir İngilizdir. Milo Tindle, turizm işiyle uğraşan İtalyan bir göçmen. İki erkek, bir kadın nedeniyle karşı karşıya gelir: Andrew’un karısı, Milo’nun yeni sevgilisi.
Andrew, genç adamı malikanesine davet eder ve bir işbirliği teklif eder. Oyun oynamayı seven bu roman yazarı, karısını elinden almak isteyen Milo’ya neden yardım etmek istemektedir? Genç adam bu teklife nasıl karşılık verir? Andrew, bu göçmen ile kendisine ait olanı paylaşmaya istekli midir? İki adamın oynadıkları gerilimli, yer yer komik oyunun sonunda “kapan”a yakalanan kim olacaktır?
Anthony Shaffer’ın yazdığı Tony Ödüllü Kapan’ın (Sleuth), gerçek ve kurgu arasında salınan gerilimli ve komik hikayesi, yüzlerce sahneleme ve sinema filminden sonra Ankaralı seyirci için perde diyor!.. 
OYUNCULAR :  ANDREW WYKE : NUSRET ŞENAY - MİLO TİNDLE : CÜNEYT METE - MARGUERİTE : NİLSU AKMAN - TEA : BERRAK ATLI - MÜFETTİŞ DOPPLER : MÜFETTİŞ TERRANT : VOLKAN ÖZMAN - POLİS HİGGS : MUSTAFA GÖKHAN YÜKSEL - SAHTE POLİS : EGEMEN BÜYÜKTANIR - UŞAK : ENGİN BAYSAL

Bu sezonun yeni oyunlarından Kapan' ı dün akşam Akün Sahnesinde izledim. Akün ve Şinasi Sahnesinde oynanan oyunları, öncesinde Kıtır ya da Üstkat' da biraz hayata mola fırsatı sunduğu için de ayrıca seviyorum :) Sezonun sonlarına doğru Elif ve Eren +8 yaş oyunlarında bana eşlik ettiler. Ancak bu oyun +13 olduğu için buna gelemediler. 
''Kapan'' farklı ülkelerde farklı topluluklar tarafından sayısız kez sahnelenen ve iki sinema uyarlaması bulunan oldukça popüler bir metin. Biri 1972 diğeri 2007 yapımı olan sinema filmlerinden birini yakın zamanda izlemek istiyorum. Metni çok başarılı ve oyun içinde oyun tekniğinin uygulanışını zekice bulduğumu söylemeliyim. Klasik polisiyelerin aksine en büyük şaşırtmacalı sürprizi ortaya almış ve izleyicinin aklında hiçbir soru işaretine yer bırakmayacak şekilde kurgusal çözümlemeyi kendi içerisinde tamamlamış olmasını çok sevdim. 
Bir kaynaktan öğrendiğime göre, 2017 yılında oyun Erzurum Devlet Tiyatrosu tarafından da sahnelenmiş ve oyunun göz alıcı, muhteşem dekor tasarımı ve dekorun imalatı orada yapılmış. Aynı dekor onarılarak bu sezon Ankara Devlet Tiyatrosu tarafından kullanılmış :) İngiliz kültürünü yansıtan masif mobilyalarla bezenmiş bir malikanede geçiyor olaylar. Dekorun bir eğlenceli tarafı da hareketli oluşu. Kımıldayan heykeller, yükselip inen avizeler, masa üzerindeki ev maketinden kontrol edilebilen, uzaktan yakılabilen şömineler var. Kostümler de karakterlerin sosyal statülerini destekler şekildeydi ve iyi seçilmişti. (Aristokrat İngiliz yazara ropdöşambr, İtalyan göçmen rehbere motorcu montu:)
Oyun, neredeyse tamamen iki eş başrol arasında geçiyor diyebilirim. Ev sahibi asil İngiliz yazar Andrew Wyke rolünü usta oyuncu Nusret Şenay canlandırıyordu. Kendisini daha önce Teneke' de tellal ve anlatıcı rolünde çok beğendiğimi hatırlıyorum. Burada da o üstten bakan, küçümseyen, varlıklı, kibirli, eski koca, asil İngiliz yazar rolünde çok inandırıcıydı. Vücut dili, ses kontrolü oldukça iyiydi. Ve Marguerite' nin evleneceği genç aşık İtalyan göçmen rolü ile Milo Tindle' ı Cüneyt Mete canlandırıyordu. Cüneyt Mete' yi de daha önce Grönholm Metodu' nda başarılı bulmuştum. Burada da oldukça iyiydi performansı.  
Temsil süre olarak 1 saat 45 dakika ve 2 perde, bir perde yaklaşık 50 dakika sürüyor, sürenin alışılagelmişin altında olması izleyicide 'ne çabuk bitti' gibi bir hava yaratsa da tek perde için uzun bir oyun olurdu diye düşünüyorum. İlk perde bir cinayet ile kapanırken, ikinci perde bir müfettişin malikaneye gelişiyle açılıyor ve spoiler içermemesi açısından çok detaylandırmak istemesem de perde arasının tam zamanında olduğunu söyleyebilirim:)
Sezonun emek verilmiş, çok çalışılmış, seyri keyifli iyi oyunlarından biri olmuş.
Tiyatro sezonu hiç bitmese keşke:)) diyerek noktalamak istiyorum yazımı...

4 yorum:

  1. bu aklımda olsuuun, bunun filmini izledim ve bayıldım sen de izleeee çok iyi yaaa, eski versiyonunuuuu amaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeni versiyonu izledim Deep, en kısa zamanda eskiyi de izleyim o zaman ben :)

      Sil

haydi söyle :)